Co zrobić z lokatą bankową po śmierci bliskiej osoby?

Utrata bliskiego członka rodziny sprawia, że musimy zmierzyć się z ogromnym bólem i stratą. Proza życia dokłada do tego jeszcze serię obowiązków i formalności, które trzeba dopełnić. W tej części naszego poradnika staramy się podpowiedzieć jak zachować się w określonych relacjach z bankiem oraz jaka różnica dla spadkobiercy istnieje pomiędzy lokatą, a innymi instrumentami finansowymi.

Zwrot kosztów pogrzebu

Jak już wspominaliśmy w pierwszej części artykułu, z oszczędności zmarłego możliwe jest pokrycie poniesionych przez nas kosztów pogrzebu. Jak wygląda to w praktyce? W banku zmarłej osoby należy przedstawić osobiście wszystkie rachunki związane z pogrzebem i czekać na ich zatwierdzenie. Sporna może być jedynie kwestia, które wydatki zostaną zaliczone na poczet „odpowiadających zwyczajom danego środowiska”.

Banki przyznają, że relatywnie dosyć rzadko wykorzystywana jest taka możliwość zwrotu kosztów, ale ponieważ jest ona przysługującym nam uprawnieniem to warto o niej pamiętać.

Produkty bankowe z których można otrzymać stosowną wypłatę to lokaty bankowe, a także konta osobiste i rachunki oszczędnościowe. Ważne jednak, żeby były one wyłączną własnością zmarłej osoby, bowiem rachunki wspólne nie są objęte tym uprawnieniem. Szczegóły na ten temat sprawdź na tej stronie.

Czy każda lokata jest taka sama?

Musimy też wiedzieć, że nie wszystkie lokaty wchodzą w skład masy spadkowej. Polisolokata to specyficzny instrument finansowy, który nie staje się przedmiotem dziedziczenia. Nie oznacza to jednak, że zgromadzona na niej pieniądze przepadają.

Przy zakładaniu tego rodzaj lokaty, bank prosi nas o wskazanie osoby na rzecz której mają być wypłacone środki, w razie naszej śmierci. Jest to możliwe dzięki elementowi polisy, która podobnie jak wszystkie inne ubezpieczenia nie podlega prawu spadkowemu.

Taka sytuacja, chociaż bardzo przykra wymaga od wskazanej osoby przedstawienia aktu zgonu i złożenia dyspozycji wypłaty.

Masz lokaty? O tym musisz pamiętać

Każdy z nas ma niezliczoną ilość dokumentów, w których sami czasem się gubimy. Dlatego dobrze zaprowadzić porządek w papierach, posegregować wszystko w logiczny sposób w jednym miejscu, a także poinformować zaufaną osobę o swoich dyspozycjach oraz posiadanych instrumentach finansowych. Warto też zastanowić się, komu chcemy powierzyć nasze oszczędności i załatwić wszystkie formalności. Te kilka prostych czynności, pozwoli naszym najbliższym na uporządkowanie wszystkich spraw bez niepotrzebnych nerwów i dodatkowego stresu.

.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *