Badania konsumenckie – lubimy czy nie lubimy?

Wydawać by się mogło, że jeśli badania rynku, inaczej mówiąc badania opinii konsumenckiej są dla samych konsumentów tak ważne i istotne, to będą się oni wręcz sami zgłaszać do wzięcia w nich udziału. Nic bardziej mylnego – bardzo często brak jest nawet chętnych do wzięcia udziału w badaniach opinii konsumentów, chociaż zdecydowana większość konsumentów zdaje sobie sprawę z tego, że uzyskiwanie obiektywnych wyników i analiz, na podstawie których można wprowadzać zmiany na rynku leży również w ich interesie. Warto zadać sobie pytanie dlaczego właściwie nie lubimy takich badań, dlaczego od nich stronimy? Prawda jest taka, ze powodów może być tak dużo jak dużo jest ludzi. Każdy może mieć swój subiektywny powód, o którym nawet nie musi mówić. My wiemy jednak z autopsji, że badania rynku są najczęściej nudne. Nie wnoszą one niczego nowego w nasze życie, nie zapewniają jakichś nadzwyczajnych przeżyć, emocji, nie dają możliwości poznawania nowych ludzi, zatem dlaczego tak chętnie mielibyśmy brać w nich udział?

Nie wszystkie badania są takie same

Warto wiedzieć, że owszem, są badania które faktycznie są nudne i bardzo monotonne i że odpowiadając na zadawane podczas nich pytania można się niezwykle zanudzić, ale też od zawsze byliśmy uczeni, żeby nie generalizować i nie wrzucać wszystkich elementów do jednego worka, bo tylko pozory czasami sprawiają, że elementy te wydają nam się takie same. W rzeczywistości mogą być zupełnie inne. Podobnie jest z badaniami konsumenckimi – o ile badania ankietowe faktycznie są nudne i faktycznie mogą raczej zniechęcać do brania udziału w badaniach opinii, to jednak badania fokusowe są już zupełnie inne. Czym te dwie formy badań się od siebie różnią?

Znaczące różnice

Po pierwsze, badania ankietowe przeprowadzane są na podstawie ściśle wyreżyserowanych, wcześniej sporządzonych formularzy, kwestionariuszy czy mówiąc prościej po prostu ankiet zawierających określone pytania, na które my – badani – mamy odpowiedzieć. Badania fokusowe to jednak coś zupełnie innego – to rozmowa kilku osób ze sobą pod czujnym okiem moderatora, który w razie odejścia od tematu sprowadza rozmowę na właściwy tor. Badania ankietowe odbywają się pojedynczo – każdy ma swoją ankietę i odpowiada na pytania. Natomiast badania fokusowe odbywają się w fokusowniach. Taka sala fgi jest w dodatku pomieszczeniem wyglądającym nieprzeciętnie, bo jest wyposażona w odpowiedni sprzęt narywający, ułożenie krzeseł jest również dosyć charakterystyczne i ma wpływ na przebieg badania. Jest to więc metoda innowacyjna, niestandardowa i znacznie różniąca się od tych form badań, jakie znamy. W takich badaniach więcej osób a pewno wzięłoby udział chociaż z czystej ciekawości i to może nawet nie jeden raz, bo formy badań fokusowych również mogą być różne, czasami bardziej praktyczne, niż teoretyczne, na przykład w przypadku testowania gier komputerowych – wówczas wszystko odbywa się w praktyce, bez zbędnych pytań i odpowiedzi.

.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *